Sidor

Summa sidvisningar

tisdag 5 februari 2013

Ryggskott och bakning

Ja ryggen är inte likt sej ..ont så jag går dubbelt..men orkade inte motstå dessa bröd...
skotta snö skulle jag oxå behöva ..får se hur jag löser det..

Ett alternativ

Här kommer receptet som jag knyckt...

2 franskbröd
Det här behöver du :
1 pkt jäst
50 gram smör
6 dl vatten
½ dl ljus sirap
1 kg mjöl (jag tog 2/3 vetemjöl 1/3 grahamsmjöl)
2 tsk flingsalt

GÖR SÅHÄR :
Smula ner jästen i en degbunke, använd med fördel maskin för degen ska knådas länge…
Smält smöret och slå på vattnet, ljumma till 37 grader och slå över jästen. Tillsätt sirap och hälften av mjölet. Knåda ca 10 min. Pudra över mjöl och låt degen jäsa.

Efter 45 min kör igång maskinen igen och tillsätt resten av mjölet, spara lite utbakning dock. Tillsätt även saltet. Arbeta degen ca 10 min till. Stjälp upp på mjölat bakbord och forma snabbt ihop två avlånga bröd. Lägg i form. Låt jäsa 45 min.

Grädda i 175 grader ca 40-50 min.

Hittade detta receptet på www.kryddburken.se





 
;=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar