Sidor

Summa sidvisningar

tisdag 22 november 2011

Amaryllis ..

Äntligen har jag införskaffat mej mitt livs 1:a Amaryllis, ska bli spännande att se hur detta kommer att gå, den är nu en vecka , inköpt på Ikea!!
Lite skötselråd & tips som jag hittade i en tidning :
Inköp lökar där minst en knopp syns.
Och ju större lök desto fler blomstänglar och fler klockor.

Plats : Klarar att stå ljust och en bit in i rummet.

Vattning : När blomknopparna börjar svälla först då skall löken få sin första vattning.

Vattnas det för tidigt blir den lång & ranglig.
Vattna sedan bara om jorden är torr.
När blomman  slagit ut kan man gödselvattna med flytande näring en gång i veckan.

Så mina vänner är det bara att vänta och se.
Trevligt nöje !

2 kommentarer:

  1. Opp, Amaryllis! Vakna min lilla!
    Vädret är stilla,
    luften sval.
    Regnbågen prålar,
    med sina strålar
    randiga målar
    skog och dal.
    Amaryllis, låt mig utan våda
    i Neptuni famn dig frid bebåda!
    Sömnens gud får icke mera råda
    i dina ögon, i suckar och tal!

    :):):)Lycka till min vän mâ amaryllisen din...Kram från staan..//Pia

    SvaraRadera